Megosztás
Ahány generáció, annyiféle motiváció
Az alkalmazottak motiválása kemény dió, hiszen minden munkavállalóra érvényes aranyszabályra még nem bukkantak a társadalomkutatók. Később sem fognak, ezért cégvezetőként neked sokat segíthet, ha a generációs különbségeket is szem előtt tartod. Ami az baby boomer-eknél beválik, arra nem biztos, hogy a millenniumi generáció tagjai jól reagálnak majd, és fordítva. Nézzük meg, az egyes korcsoportokhoz milyen eszközökkel közelíts.
A generációelmélet izgalmas és tanulságos irányzat, mely életkor alapján csoportosítja az embereket, és ruházza fel őket bizonyos tulajdonságokkal. Egy nemzedékbe azok kerülnek, akik egy adott korszakban születtek, így a szocializációs folyamatok során hasonló behatásoknak voltak kitéve. Bár őket is érik eltérő impulzusok (más körülmények között nőnek fel, más politikai, vallási stb. nézeteket vallanak), alapvetően hasonlítanak fontos jellegzetességeikben.
Ilyen például − ha a munkaerőpiaci vonatkozásokat nézzük − a munkahelyükhöz, a szervezeti struktúrához, magához a munkavégzéshez való attitűdjük. Mással lehet őket elismerni, motiválni, máshogy lehet éreztetni velük, hogy a cég, a csapat megbecsült tagjai.
Generációk dióhéjban
Tömören, és kizárólag a munkavégzésre koncentrálva a következőket mondhatjuk el az egyes nemzedékekről.
- Az X generációnak (vagyis az 1960-1979 között születetteknek) fontos a munka-magánélet egyensúlya, értékelik a rugalmas munkaidőt, elvárják a magas szintű autonómiát feladataik ellátása során. Kreatívak, ezért keresik az érdekes feladatokat, melyek fejlődési lehetőségeket, szakmai kihívásokat rejtenek.
- Az Y generáció tagjai (akik 1980-1999 között születtek) ügyesebbek a „multitask”-olásban, gyorsan tanulnak, informatikai képességeik jól fejlettek. Hatékonyan tudnak csapatban dolgozni, sőt, a motivációjuk is függ attól, hogyan alakul az együttműködés a csapat többi tagjával. Ők már elvárják felettesüktől, hogy az megértse szükségleteiket, elvárásaikat, illetve hogy törődjön jóllétükkel.
- Az 2000-2009 között született Z generáció tagjai egyszerre több minden iránt érdeklődnek, a legújabb technológiák terén ők a legfejlettebbek. Nem hűségesek, ha munkáról van szó: könnyen váltanak munkahelyet, szakmai előrelépésükkel kapcsolatban kevéssé türelmesek. Amint egy jobb lehetőség kínálkozik, továbbállnak. Kiemelten fontos számukra a munka-magánélet egyensúly, változatos, kihívásokkal teli feladatköröket keresnek.
A nemzedékek motiválása
A munkamotiváció a lelkesedés, az elkötelezettség, valamint a befektetett energia szintje, amit egy alkalmazott napi szinten átél, „beletesz” feladatainak ellátásába. Ez az érték akkor magas, ha a munkavállaló elismerve érzi magát, ha számára megfelelő, releváns visszajelzéseket kap elért eredményei, sikerei után. Ezek az elismerések lehetnek verbálisak, írottak, pénzbeniek, járhatnak előléptetéssel, az autonómia növelésével stb. Cég- vagy csoportvezetőként a fogas kérdés pont az, hogy az egyes generációba tartozó munkatársakat milyen eszközökkel motiválhatod sikeresen.
Az X generációsok például az azonnali elismerést és jutalmat értékelik. Ők azok, akiknek fontos, ha a „nagyfőnök” mindenki előtt dícséri az eredményeit, ha egy-egy mérföldkő elérésekor juttatásban részesülnek. Mivel szakmai fejlődésükre igényesek, egy-egy kurzussal, továbbképzéssel szintén pozitívan hathatsz rájuk, ahogyan magasabb pozícióba való előléptetéssel is. Extra terheléssel azonban még fizetésemelés esetén is lukra futhatsz: ez a nemzedék annyira fontosnak tartja családi életét, hogy a magánélet-munka egyensúly felborulásában elsősorban a negatívumot látja.
A jellemzően magasabban képzett Y generáció tagjai tovább maradnának egy cégnél, ha az új technológiákba fektet, és érdekessé, kihívást jelentővé teszi a munkát. Anyagi eszközökkel könnyebben növelhető munkahelyi motivációjuk, mint például ceremoniális elismerésekkel, dicséretekkel. Mivel az az Y nemzedéknek fontos a társadalmi felelősségvállalás és a környezetvédelem, céges szintű kezdeményezésekkel, értékes CSR tevékenységekkel is elhivatott munkaerővé formálhatod őket.
A digitális bennszülöttek, a Z generáció tagjainak − szakmai rátermettségüknek megfelelő mértékig − érdemes szabad utat adni, ők ugyanis gyors fogyasztók, gyakorlatiasak, magas az önbizalmuk, és eredményorientáltak. ám jellemző rájuk az elégedetlenség is. Számukra fontos, hogy lássák maguk előtt, a cégnél a közeljövőben hogy néz ki előmenetelük, mit kell elérniük, hogy előrébb jussanak. Motivációjukat, vállalat iránti hűségüket szükségleteik, motivációik megértésével, valamint az azoknak megfelelő juttatási csomagok ajánlásával növelheted leginkább.
Megosztás
Amit olvastam, az megér:
Kommentek
0 komment
Lépj be fiókjába, és írd le kommentedet
Motiváció és hivatás
Iratkozz fel a Hírlevélre
Olvass érdekes cikkeket a Munkahelyeink.hu közreműködőitől