Betekintés az Erste világába: A munkatársakra összpontosító kultúra, amely bevonzza a legjobb tehetségeket

2024. 11. 07.
10 min
Betekintés az Erste világába: A munkatársakra összpontosító kultúra, amely bevonzza a legjobb tehetségeket

Megosztás

A Munkahelyeink.hu küldetése, hogy átláthatóságot hozzon a magyar munkaerőpiacra. Éppen ezért ma egy cikk sorozatot indítunk, amely bemutatja azokat a magyar vállalatokat, amelyek egészséges kapcsolatokat ápolnak munkavállalóikkal, empátián alapuló szervezeti kultúrájuk és vonzó juttatásaik révén.

Az Erste Bank Hungary Magyarország egyik legnagyobb kereskedelmi bankja, amely széles körű pénzügyi szolgáltatásokat kínál, beleértve a megtakarítási számlákat, hiteleket és befektetési megoldásokat, mind magánszemélyek, mind vállalatok számára.

Dr. Mihók Krisztina, az Erste Bank HR vezetője, izgalmas bepillantást nyújt a vállalat kulisszái mögé. Az interjú során megismerjük azokat a juttatásokat, amelyeket munkavállalóként élvezhetsz, valamint azt a különleges összetevőt, ami miatt az Erste Bank annyira keresett munkáltató hazánkban.

 

1. Mi a jelenlegi pozíciód az Erste Bank Hungary Zrt.-nél?

HR vezetőként dolgozom

 

2. Mesélj a szakmai hátteredről! Milyen képzettséggel rendelkezel, milyen területeken dolgoztál, és milyen szenvedélyek alakították a karriered?

Még gyakornokként kezdtem el az Erstében, majd a diploma megszerzése után is itt folytattam. Jogászként végeztem, de a HR terület megfogott, rájöttem, hogy érdekelnek az ezzel kapcsolatos dolgok. Ez az első munkahelyem, és az elmúlt 17 évben rengeteg olyan új kihívással, feladattal találkoztam, amely izgalmassá tette a mindennapi munkát. Hat éve kerültem a HR terület élére, és úgy gondolom, sikerült olyan változásokat bevezetni, amelyek révén az Erste kiemelkedik a magyar munkaadók közül. Nálunk a #higgymagadban nem csak szlogen, hanem a vállalat kultúránk része: ez azt jelenti, hogy bízunk a kollegáinkban, és törődünk velük, figyelembe vesszük az igényeiket, biztosítjuk számukra a fejlődés, az előrelépés lehetőségét. Szeretnénk, ha a munkatársaink hosszú távon terveznének az Erstével, hiszen mi is hosszú távon számítunk rájuk. Nálunk az átlagos munkaviszony 9,4 év, a kollégáim 25 százaléka több mint tíz éve dolgozik a bankban, 10 százalékuk pedig több mint húsz éve van velünk.

 

3. Hogyan emlékszel vissza az első napodra az Erste Bank Hungary vállalatnál, és hogyan írnád le az eddigi pályafutásodat?

Azért jöttem az Erstéhez, mert úgy gondoltam egy ilyen nagy, multinacionális vállalatnál nagyon sokat lehet tanulni. Ez igaz is, bár a bank működése ma már korántsem tűnik annyira bonyolultnak, mint azt a kezdetekben láttam. Persze amióta csatlakoztam az Erstéhez egyszer sem unatkoztam, mindig jöttek új feladatok, projektek vagy lehetőségek, amelyek segítettek abban, hogy fejlődjek, tanuljak és kiteljesedhessek. Az elmúlt közel két évtized alatt rengeteget változott a világ és ezzel együtt a bank, és a HR terület is. Fejlesztettük a rendszereinket és digitalizáltuk a folyamatainkat, erős vállalati kultúrát építettünk fel, többször is újra gondoltuk és átalakítottuk a juttatásainkat, sikerült magas szinten stabilizálni a kollégáink elkötelezettségét. De időközben megtanultuk azt is, hogy nem lehet megállni: mindig, folyamatosan meg kell újulni, és alkalmazkodni az új kihívásokhoz, elvárásokhoz, követelményekhez, vagy éppen az új generációkhoz.

 

4. Mi az, ami leginkább vonz téged abban a szervezeti kultúrában, amit a céged képvisel?

Az, hogy mi tényleg hiszünk az emberekben. A vállalati kultúra nem egy papírra leírt célrendszer, hanem minden nap megélhető valóság. Mi nem dolgozó robotként, hanem hús-vér emberként tekintünk a kollegáinkra, akik szenvedéllyel és lelkesedéssel végzik a munkájukat. És ha ők így dolgoznak, elégedettek, boldogok, akkor az ügyfeleink is érezni fogják, hogy az Erste más, olyan bank, ahol törődnek velük, ahol hisznek bennük. Nagyon fontos a számomra, hogy minden kolléga, az is, aki több mint húsz éve van itt, és az is, aki tegnap csatlakozott hozzánk, megélhesse ezt a mindennapi munkában. Inspiráló és támogató munkahelyi környezetet szeretnénk teremteni, ahol a bizalom és az együttműködés alap, ahol mindenkinek tere nyílik a fejlődésre, önmaga kipróbálására.

Csak két példa. Az Erstében az összes olyan központi területen, ahol ez a munkakör tartalmát és munkafolyamatokat nézve lehetséges – ma már a munkaidő 60 százalékában dolgozhatnak otthonról a kollégák. A home office mellett a bank a távmunka lehetőségét is biztosítja, ezzel a kollégák közel tíz százaléka él. A vezetők bíznak a beosztottakban, hogy képesek akkor is jól gazdálkodni a munkaidejükkel, amikor otthonról dolgoznak. A kollégák pedig felelősséget vállalnak a munkájukért, hogy ugyanolyan jól ellátják a feladatukat, mintha az irodában dolgoznának.

Ugyanakkor ott vannak azok a bankon belüli közösségek, klubok, amelyek segítik a szervezetet még jobbá válni. Az Erste Green-ben részt vevő kollegák folyamatosan bombázzák a javaslatokkal a vezetést, hogy hol lehet zöldebbé tenni a működést – nem egy javaslatuk lett napi gyakorlat. Van olyan kezdeményezés, amelynek tagjai a banki szakzsargont irtják a kommunikációnkból. Vannak, akik épp a vállalati kultúra értékeinek finomhangolásában segítenek. De ott vannak a saját vezetőink is: az ügyvezető igazgatók saját, személyes történeteiket mesélik el egy-egy belső fórumon, erősítve a vállalati kultúránkban megfogalmazott egy-egy értéket.

 

5. Ha varázsütésre bármit megváltoztathatnál a vállalaton belül, mi lenne az és miért?

Szeretném már most összekapcsolni a digitális és az emberi elemeket mindennapi munkánkban. A digitalizáció ma már a banki működés minden területét áthatja, egyre kevesebb az olyan tevékenység, ami nem a digitális térben zajlik. A számlanyitáshoz se kell bemenni a fiókba, simán telefonon, a George Appon el lehet ezt intézni, ahogyan hitelt felvenni és részvényt vagy állampapírt venni is lehet telefonon, vagy számítógépen keresztül. Éppen ezért nagyon kevés a nem digitalizált munkakör, a call center feladatainak egy részét például igyekszünk ráterhelni a virtuális munkatársunkra, Mirára, aki cseten válaszol a leggyakoribb kérdésekre, de a HR munkatársak adminisztratív feladatainak egy részét is már robot végzi el. Ezen a területen a gépek leginkább a monoton, sok ismétléssel járó feladatokban váltották ki az emberi erőforrást több időt hagyva arra, hogy például az adminisztráció helyett az ügyfelekkel vagy a kollegák igényeivel foglalkozzunk. Az azonban még várat magára, hogy az MI azokat a feladatokat is teljesen kiváltsa, amelyek inkább a meglévő tudásanyag szintetizálására építenek: ilyen például az adatbázisok elemzése, vagy az esettanulmányok készítése. Így valószínűleg több idő jutna arra, amit a gépek – egyelőre – nem tudnak: a kreativitásra és a problémamegoldásra. Ha maximálisan ki lehetne aknázni az emberek és a technológia együttműködésből adódó potenciált, akkor a kollégáink számára a lehető legjobb, legeredményesebb és leginspirálóbb munkakörnyezetet teremthetnénk meg. Ez pedig nemcsak a hatékonyságunkat növelné, hanem a dolgozóink jóllétét és elégedettségét is tovább erősítené.

 

6. Szerinted hogyan járul hozzá egy HR-szakember az alkalmazotti élményhez, ami segít megtartani a tehetségeket?

Folyamatosan meg kell újulnunk, innovációkra van szükség a HR területen is. A munkavállalói élményre a szervezeti kultúra mellett a HR folyamatok digitalizációja és az automatizációja is jelentősen kihat. Ma már alap, hogy a munkavállalók egyszerűen, gyorsan és könnyen tudják kiírni a szabadságot és beadni mondjuk éppen az adókedvezményekhez, vagy a táppénzhez szükséges papírokat. Ám mindez változást hoz a HR back office jellegű feladataiban is. Míg korábban a HR operációs területen dolgozók feladatainak jelentős része a munkavállalók adatainak kezelésre összpontosult, a technológiai fejlődés mára lehetővé tette ezen tevékenységek automatizálását, csökkentve az adminisztráció szerepét. Így kollégák pénzügyi edukálása, a tanácsadás, egyre nagyobb teret nyer a HR-szakemberek munkájában is. A humánerőforrás (HR) terület munkája már évek óta többet jelent annál, hogy van, aki segít az új munkatársak kiválasztásában, vagy kiírja a szabadságokat és intézi a bérszámfejtést. A HR-nek azonban ma már nem csak a munkatársak elkötelezettségének, elégedettségének növelését kell szolgálnia. Hozzá kell járulni ahhoz, hogy a munkatársak el tudjanak igazodni az őket érintő fontos kérdésekben. Ahogy a szülő a gyermekének, a bank az ügyfélnek, úgy a munkáltató a munkatársainak kell segítsen a pénzügyi tudatosságuk fejlesztésében. Így a HR edukációs szerepet is kap, segítenie kell például eligazodni a béren kívüli juttatási csomagok között, vagy meg kell tudni mutatni a kollégáknak, hol nyílik számukra tér a fejlődésre. Hiszen fontos a számunkra, hogy mindenki hosszú távú karrierlehetőséget lásson nálunk.

 

7. Egyre több jelölt helyezi előtérbe a jóléti juttatásokat. Milyen kezdeményezéseket tett a cég 2023-ban az alkalmazottak személyes fejlődése érdekében?

ErsteVeled juttatási programunk lehetőséget kínál a kollégáknak, hogy megtalálják saját élethelyzetüknek megfelelő juttatásokat. Az egyik legnépszerűbb elem, az Erste Care lojalitás programunk. A rugalmas, több elemében is szabadon variálható programban két év munkaviszonyt követően négy lépcsőben nő a választható juttatások köre. Egészségbiztosítás mellett a kollégák választhatnak a családtagra kiterjesztett egészségbiztosítás, nyugdíjpénztári hozzájárulás, saját fejlődésre fordítható tanulmányi keret és a lakáshitel törlesztés támogatás között. Emellett extra szabadnapokat és az idő előrehaladtával 1,2 vagy 4 hetes alkotói szabadságot kapnak feltöltődésükre.

A fizikai és mentális egészség mellett a pénzügyi egészség is fontos, amihez a 2022-ben bevezetett WeShare munkavállalói részvényprogramunk nyújt segítséget. A programban minden jogosult munkatársunk 350 euró Erste Group részvényt kap. További részvényeket is vásárolhatnak saját megtakarításaikból, a befektetést a bank akár meg is duplázta számukra. 2023-ban fizettük az első osztalékot, ami az idén már közel 300 millió forint juttatást jelentett. A programban résztvevő kollégák befektetésének értéke – a bank részvényárfolyamának emelkedése miatt – tavalyhoz képest mostanra közel 40 százalékkal nőtt, míg azok esetében, akik már 2022-ben is részt vettek a programban, a részvénycsomag értéke megduplázódott.

 

8. Hogyan kezelitek, ha egy kolléga valamilyen nehézséggel vagy dilemmával szembesül a munkanap során?

Ez az egyik legfontosabb része a vállalati kultúránknak, olyan környezetet igyekszünk teremteni, ami segíti a kollégáink kiteljesedését és egyúttal megteremti azt a biztonságos és bizalmi légkört, hogy bátran forduljanak vezetőjükhöz vagy hozzánk segítségért. Nincs hiba nélküli munka – nem szeretnénk azt üzenni a munkatárainknak, hogy nem lehet hibázni. Sőt. Az innováció, az új dolgok, módszerek kipróbálása sok esetben azt is jelenti, hogy valami nem biztosan sikerül. De előfordulhat az is, hogy valakinek magánéleti okokból nehezebb egy-egy napja, vagy valamire nem jut ideje, és hibázik. Ez nem gond. Azt szeretnénk, hogy a kollégák nyíltan vállalják, ha valami nem úgy megy, ment, mit szeretnék: a baj ugyanis nem a hibából van, hanem abból, ha azt megpróbálják elfedni, eltussolni, és ezzel a probléma megoldását késleltetik. A juttatási rendszerünk kialakítása során is fontos volt számunkra, hogy támogatni tudjuk a kollégáinkat, de igyekszünk az egyedi élethelyzetekben is segítséget nyújtani nekik.

 

9. Nevezz meg három dolgot, amire büszke vagy, hogy a csapat része lehetsz! Válassz ki egyet, és mesélj róla részletesebben.

Háromnál sokkal több dolog van, amire büszkék lehetünk – ezt mutatják az elmúlt években kapott elismerések, díjak is, például az, hogy az Erste a bankok közül egyedüliként került be tavaly a tíz legjobb munkáltatói márka közé Magyarországon. Büszke vagyok kiváló kollegáimra, akinek a lelkesedése nélkül nem érhettünk volna el ilyen eredményt. Nem csak a közvetlen munkatársaimra gondolok, hanem például a vezetőkre is, akik élharcosai a közvetlen, bizalmon alapuló munkahelyi légkörnek a megteremtésében. Ez eredményei azt, hogy Ersténél hiába dolgozik több mint háromezer ember, a hangulat mégis családias. A vezetők nem a beosztottaktól elszigetelődve irányítják a bankot, hanem mindenki könnyen elérhető, még a vezérigazgatóval, Jelasity Radovánnal is tud bárki beszélni. De ott vannak azok az innovatív HR programok és kezdeményezések, amelyek megvalósítása folyamatos kihívást jelent a számunkra. Az innováció a HR területen végig kísért az egész karrierem alatt, folyamatosan tele voltam ötletekkel, hogy mi mindent lehetne fejleszteni és ehhez mindig voltak „tettestársaim” akik segítettek ezekben a projektekben. Csakhogy párat említsek: szinte teljesen papírmentes működünk, van saját robotunk és már előkészítés alatt vannak AI alapú megoldások is.

Ha valamit ki kell azonban emelni, az az, hogy a törődésre, az emberre alapozott vállalati kultúra valóban áthatja a szervezet, és a HR egész működését. Nemrégiben egy kolléganő köszönte meg nekünk levélben, hogy egy nehezebb élethelyzetben a kollégáim milyen sokat segítettek neki és a családjának és mennyire sokat jelentett ez neki. Külön kiemelte a kollégáim hozzáállását, a törődést és odafigyelést, hogy megélhette, hogy tényleg mennyire fontosak számunkra a kollégák, mint emberek is. Azon túl, hogy mérhetetlenül büszke vagyok a kollégáimra amiért minden megtesznek annak érdekében, hogy segíteni és támogatni tudjuk a munkatársainkat, ez a visszajelzés megerősíti, hogy milyen fontos a vállalati kultúránk és az, hogy ezt a mindennapokban is meg tudjuk valósítani.

 

10. Szerinted a fizetés még mindig a legfontosabb tényező egy munka kiválasztásakor? Mi a céged stratégiája a fizetésemelésekre 2025-ben?

„Cash is king” - a legfontosabb tényező továbbra is a fizetés, amit láthattunk a PWC felméréséből is. Az Erste folyamatosan készít belső elégedettségi méréseket is, és ezekből is az derül ki: a bér a legfontosabb a kollegák számára is. A mostani inflációs környezetben ez még inkább előtérbe kerül – így mindenképpen fókuszálni szükséges az emelésre. Célkitűzésünk, hogy segítsük a kollégáinkat is a pénzügyi egészség elérésében, így az alacsonyabb jövedelműek erősebb bérfejlesztésére figyelünk.2025-ben a tervek szerint az inflációval összhangban tovább fogjuk emelni a béreket.

Ugyanakkor a felmérésekből is látszik, hogy a „puha” tényezőknek is fontos szerepe van egy-egy munkáltató megítélésében. A rugalmas munkavégzés ma már a lista élén áll, de a vállalat kultúrája, értékei, az, hogy mennyire tudnak ezekkel azonosulni, valamint a jó közösség is nagyon számít, de a vezetők stílusa, elérhetősége, közvetlensége is.

 

11. Sokan keresik a munkájukban az értelmet és a célt. Hogyan segíti a vállalatod ezt az igényt kielégíteni?

Az Erste egyrészt sokrétű karrier lehetőséget kínál, mindenki kipróbálhatja magát új területeken – én is jogászból lettem HR-es. Nagyon sok egyéni példánk van a horizontális karrierutakra. Tavaly a kollégáink 10 százaléka, több mint 350 kollégánk váltott munkakört házon belül.

Mi a kollégáinkban nem munkaerőt látunk, hanem embereket. Fontos számunkra, hogy a munkában és a magánéletben egyaránt kiteljesedhessenek, mert azzal mindenki jól jár. Amikor azt mondjuk, hogy teljes életet élünk, arra gondolunk, hogy meg tudjuk valósítani az elképzeléseinket a munkahelyünkön és a családi életünk is rendezett, elegendő időt tudunk tölteni a szeretteinkkel és a feltöltődéssel. Mi ehhez juttatási programunkkal is hozzájárulunk.

Kultúránknak fontos alapja a közösségünk. Kollégáinknak lehetőséget biztosítunk rá, hogy mindenki megtalálja hobbijának, szabadidős tevékenységének megfelelő munkatársai közösséget, vagy ha nincs ilyen, akkor maga alapítson klubot, ahol kapcsolódni tud hasonló érdeklődésű kollégáival. Ezt a klub tevékenységet az Erste anyagilag is támogatja – de fel is hívjuk a kollegák figyelmét a klubokra és rendezvényeikre. Social banking csapatunkkal közösen szervezett programjaink pedig számos önkéntes lehetőséget biztosítanak azok számára, akik szerepet vállalnának társadalmi felelősségvállalási célkitűzéseinkben.

 

12. Mennyire fontos a mentorálás egy pályakezdő számára? Kínál-e a cégetek gyakornoki programokat?

Az én karrierutam is egy jó példa erre. Gyakornokként indultam az Erstében és mára a HR vezetői pozíciót töltöm be. A gyakornoki programokat már csak ezért is fontosnak tartom.

Az ErStep gyakornoki programunk, egy másfél éves rotációs program: itt háromszor hat töltenek el a fiatalok az adott divízió egy-egy szervezeti egységénél. Kijelölt vezető és mentor segítségével ismerhetik meg a Bank és a terület működését, végezhetnek önálló feladatokat, és a gyakornoki időszak végén akár főállást is kínálhatunk nekik. De a programon kívül is segíti a területek munkáját számos gyakornok.

Nemcsak a pályakezdő, de minden új kollégánkat belépést követően a vezetőjük által kijelölt mentor támogatja a beilleszkedésben.

 

13. Végezetül, milyen tanácsot adnál azoknak a jelölteknek, akik azon gondolkodnak, hogy hozzátok pályáznak?

Mi hiszünk abban, amit mondunk. A pályázóknak is azt javasolnám: higgyenek magukban. Ha valaki hisz önmagában, nyitott és szeret hatással lenni egy vállalat működésére, akkor érdemes jelentkeznie hozzánk. Mi hiszünk a munkatársainkban az első pillanattól kezdve, megadjuk a bizalmat, támogatást a fejlődéshez, a kiteljesedéshez.

 

Te is egy vezető vállalatnál szeretnél dolgozni a bankszektorban?

Csatlakozz az Erste Bank Hungaryhez! Látogass el a Munkahelyeink.hu oldalon található munkaadói oldalra, ahol a vállalat folyamatosan fektet munkavállalói fejlesztésébe, és tegyél egy lépést a szakmai jövőd felé.

Megosztás

Amit olvastam, az megér:

HR-es vagy? Tudd meg, hogyan toborozhatsz hatékonyan!

Csatlakozz a magas megtartási aránnyal és alacsony toborzási költségekkel rendelkező munkáltatók klubjához.

Tudni szeretném

Szeretnéd megkönnyíteni a munkádat?

Útmutatást adunk, hogyan kezelheted hatékonyan munkáltatói márkádat a közösségben.

Tudj meg többet

Kommentek

0 komment

Iratkozz fel a Hírlevélre

Olvass érdekes cikkeket a Munkahelyeink.hu közreműködőitől