Megosztás
Multitasking – mi is ez?
Vajon az jobb, az eredményesebb, ha egyszerre egy feladatban mélyedsz el, vagy ha párhuzamosan minimum négy teendőn dolgozol? Egyáltalán, van olyan, aki tényleg, hibák nélkül, szervezetten képes a multitasking munkavégzésre? Utánajártunk a városi legendának, és összegyűjtöttük a pro és kontra érveket. Találtunk néhány meglepő adatot, az biztos!
Nem csak az amerikai filmek csúcsmenedzserei, de a hazai szakmai konferenciákon előadó szakemberek is gyakran büszkén állítják, a multitasking az életformájuk, folyamatosan jár az agyuk, ujjaik szántanak a billentyűzeten, hívásban vannak, és mindeközben aktívan részt vesznek mindenféle meetingen. Közben pedig számtalan önfejlesztő cikk, szakmai coachok által írt tartalom olvasható arról, miért rossz a multitasking. Nem csoda tehát, ha összezavarodsz, ha beleásod magad a témába.
Egyezettünk hát HR szakértőinkkel, feltettük a kérdést, jó-e a megosztott figyelem, és ha nem, mégis hogyan szokjunk le a multitaskingról? Íme, a válaszuk!
Dióhéjban
A fogalomnak több definíciója van, de a lényeg azonos. A multitasking jelentése, nagyon röviden, több feladat egyidejű végrehajtása. A kifejezést a 90-es években vették át a munka világába a számítástechnikai szakzsargonból. Kutatók szerint azonban az emberiségnek mindössze 2,5%-a képes rá úgy, hogy az egyes tevékenységek minősége, eredményessége ne romoljon. Mégis konokul tartják magukat a vele kapcsolatos, semmitmondó (és/vagy téves) megállapítások: a nők ügyesebbek több feladat egyidejű elvégzésében, a sikerhez, a példaértékű karrierhez elengedhetetlen, hogy reggeltől-estig multitaskolj. Valószínűleg te is jól ismered ezeket.
Amikor erről a hangzatos jelenségről beszélünk, arra is fontos figyelni, milyen a multitasking eredményessége: munkaerőpiacon – munkavállaló és munkáltató szemszögéből egyaránt – ugyanis ezt a szempontot nem hanyagolhatjuk el. Nem akkor leszel erős szakember, ha párhuzamosan, ám itt-ott hibásan dolgozol, nem akkor leszel az év kollégája, ha előbb-utóbb elveszíted a kontrollt az asztalodon lévő feladatok végrehajtása felett, és munkád káoszba fullad.
Nemrég hozzáadott fizetések
Súlyos kontrák
Gondolj csak bele: tipikus multitasking az autóvezetés közben való mobilozás. Ön- és közveszélyes, hiszen igaziból nem fő feladatodra, a forgalomban való közlekedésre fókuszálsz. Ehhez hasonlóan, munkahelyi környezetben is kisebb vagy nagyobb károkat okozhatsz, ha párhuzamosan dolgozol. A HR-esek a következő három fő érvet sorakoztatják fel a multitasking ellen:
1. Azok az ember emberek, akik váltogatnak az egyes feladatok között, sokkal lassabban haladnak, mint azok, akik egy feladatot elejétől a végéig végigvisznek.
2. A multitasker munkavállalók kognitív folyamatai hosszútávon sérülhetnek a konstans túlterheltség miatt, ezért a mély gondolkodást igénylő feladatokban is jóval gyengébben szerepelnek társaiknál.
3. A multitasking magas stressz-szintet eredményez, ami kiégéshez, szorongáshoz, akár depresszióhoz, az egészség megromlásához is vezethet.
Pro érvek
Ezzel együtt érdemes megvizsgálni, milyen előnyei vannak e munkarendszernek. Pozitívumokként az egyén szintjén mindössze annyit tudunk kiemelni, hogy kampányidőszakban, vagy kiemelt terhelés alatt, rövidtávon gyorsabb haladást tesz lehetővé, így átmenetileg eredményesebb lehet az ember. A csapat szintjén pedig, hogy ha a kollégák jól kiépített, bevált munkamenetekkel dolgoznak, akkor nem várnak egymásra, párhuzamosan tudnak előrébb lépni a részfeladatokban, így az összteljesítmény növekszik. Ez azonban csak rövidtávra igaz – minél tovább tart a multitasking időszak, várhatóan annál gyakoribb, jelentősebb hibák fognak felmerülni.
Így szokj le róla
Készíts napi és heti munkatevet. Reggel vedd végig, mi vár rád, mi sürgős, de gyors, mi sürgős, de időigényes. Nézd meg, milyen elintéznivalóval vagy időben, és az mennyi órát vesz igénybe. Ha tisztán látod, mi a napi „menü”, sikeresen felállíthatod a sorrendet. Így nap végére mindent elvégezhetsz, anélkül, hogy az egyes teendők között kapkodnál.
Mindenekelőtt pedig magadban rendezd a kérdést: nem kell azt mutatnod felettesed felé, hogy egész nap 300 százalékon teljesítesz! Nem fogsz figyelmeztetést kapni, ha a komoly feladatokra kellő időt szánsz. Nyugodtan nyugodj meg, fókuszált munkával lehetsz csak igazán sikeres szakember!
Olvasd el az összes cikket erről
Kiegyensúlyozottság Miért? Emberi viselkedés Munkaerőtervezés Emberi viselkedésMegosztás
Amit olvastam, az megér:
Kommentek
0 komment
Lépj be fiókjába, és írd le kommentedet
Kiegyensúlyozottság
Iratkozz fel a Hírlevélre
Olvass érdekes cikkeket a Munkahelyeink.hu közreműködőitől