Megosztás
Munkáltatóként hogyan kezeljük jól a munkavállalói felmondást?
A munkavállalói felmondás kezelése kulcsfontosságú feladat minden munkáltató számára, hiszen jelentős hatással van a munkahelyi légkörre. Ez a helyzet mindig kihívást jelent, hiszen a felmondás megfelelő kezelése elengedhetetlen a cég jó hírnevének és belső működésének fenntartása érdekében.
A felnőttek körében elmondható, hogy az életük során legalább egy munkahelyváltásra már sor került. Nos, amennyiben munkavállalói felmondásra kerül sor, vitathatatlan, hogy a kellemetlen helyzetet nagymértékben meg tudja könnyíteni, ha a munkáltató korrekten és professzionális módon áll a kialakult helyzethez. Az alábbiakban bemutatjuk, hogyan kezelhetők hatékonyan a felmondások. Célunk, hogy segítsük a munkáltatókat abban, hogy a munkavállalói felmondás során megfelelően járjanak el, biztosítva ezzel a hosszú távú munkahelyi stabilitást és a pozitív munkakörnyezet fenntartását.
A munkavállalói felmondás
A felmondási procedúra nem tartozik a kellemes dolgok közé. A munkavállalói felmondás kezelésének azért is van kulcsfontosságú szerepe, mert jelentős hatással van a cég belső és külső megítélésére egyaránt. A felmondásnak három fő típusa van: felmondás a munkáltató részéről, munkavállalói rendes felmondás és munkavállalói felmondás közös megegyezéssel. A cikk további részében az utóbbi két lehetőséggel foglalkozunk, egészen pontosan azzal, hogy munkáltatói részről hogyan érdemes ezeket a helyzeteket kezelni.
A munkavállalói felmondás okai közé tartozhat többek között, hogy a dolgozó jobb állásajánlatot kapott, nem megfelelő számára a munkahelyi légkör, vagy karrierváltás előtt áll. Fontos, hogy a felmondásnak minden esetben a törvények által előírt formai követelményeknek megfelelően kell történnie, általánosan elfogadott az írásbeli közlés.
Az eljárási szabályokat azért is kell szigorúan betartani, mert ezek biztosítják a jogi érvényességet, valamint a felek közötti tisztességes eljárást. Mindkét esetben alapvető fontosságú, hogy a folyamat zökkenőmentesen történjen.
A munkáltatónak kötelessége megérteni a döntést, valamint kiemelt figyelmet kell fordítania a munkaviszony zökkenőmentes lezárására annak érdekében, hogy a cégről kialakult pozitív vélemények megmaradjanak. Ugyanis cégvezetőként nem szabad arról megfeledkezni, hogy a korábbi dolgozók visszajelzései komoly hatással vannak a vállalat megítélésére.
A felmondások kezelése
A munkavállalói felmondás kezelése során jó néhány szempontot figyelembe kell venni. Például a közlést követően a munkáltatónak azonnal fel kell mérnie a helyzetet és ki kell dolgoznia egy tervet arra vonatkozóan, hogy a munkavállalóhoz tartozó feladatokat hogyan lehet átcsoportosítani addig, amíg új munkavállaló érkezik. Továbbá kiemelt figyelmet kell fordítani arra is, hogy a felmondási idő alatt is zökkenőmentesen történjen a feladatok elvégzése.
Amennyiben közös megegyezéssel történik a felmondás, valamennyivel jobb a helyzet, hiszen ilyenkor a felek egy előre meghatározott időpontban és feltételek szerint zárják le a munkaviszonyt. Ennek köszönhetően jelentős mértékben lehet csökkenteni a távozás miatt jelentkező negatív hatásokat.
Azt mindenesetre érdemes hangsúlyozni, hogy munkáltatóként arra is kiemelt figyelmet kell fordítani, hogy a munkavállalóval való kommunikáció folyamatos legyen, hiszen csak így lehet elkerülni a félreértéseket. Szóval a megfelelő kommunikációs technikák alkalmazásának meghatározó szerepe van, továbbá a felmondási idő betartásának és a zökkenőmentes átadás-átvételi folyamat biztosításának is.
Visszajelzés és exit interjú
Az említettek mellett a visszajelzésekre és az exit interjúkra is érdemes kitérni. Miért is fontosak ezek? Azért meghatározóak, mert a munkavállalói felmondás kezelése nem ér véget a dolgozó távozásának napján. Mindenképpen érdemes időt szánni a visszajelzések gyűjtésére és az exit interjúkra. Ezeknek köszönhetően értékes információkat lehet szerezni a felmondás okairól, és bátran felhasználhatóak a cég fejlesztésére.
Így a távozó munkavállaló lehetőséget kap arra, hogy őszintén el tudja mondani, hogy mi miatt döntött a távozás mellett. Könnyen előfordulhat, hogy ekkor derül ki a munkáltató számára, hogy gond van a vezetői stílussal vagy a munkakörülményekkel. Ha erre időt szán a vezető, akkor csökkentheti a munkavállalói felmondások számát.
Összefoglalva elmondható, hogy a munkavállalói felmondás kezelése komplex feladat, amely megfelelő odafigyelést igényel a munkáltató részéről. Minden esetben arra kell törekedni, hogy a folyamat a cég és a távozó munkavállaló számára a lehető legkedvezőbb legyen. Egyértelműen hozzájárul a vállalat sikeréhez, ha a cikkben említett szempontokat a munkáltató figyelembe veszi a munkavállalói felmondás során.
Olvasd el az összes cikket erről
Munkavállalói tapasztalat Emberi viselkedés Munkáltatói márkaépítés Vezetői készségekMegosztás
Amit olvastam, az megér:
Kommentek
0 komment
Lépj be fiókjába, és írd le kommentedet
Munkavállalói tapasztalat
Iratkozz fel a Hírlevélre
Olvass érdekes cikkeket a Munkahelyeink.hu közreműködőitől